ΑρχικήΕπικοινωνίαΠρόσβασηΣυχνές ΕρωτήσειςΠεριεχόμενα
Επιλογές για ΑΜΕΑ:Enlarge fontsReduce fonts
ΤΟ ΙΔΡΥΜΑ
ΥΠΟΤΡΟΦΙΕΣ
ΕΚΔΟΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΠΛΑΝΗΤΑΡΙΟ
ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ Ε&Τ
Ιστορικό
Θεματικές Ενότητες Έκθεσης
Επισκέψεις
Εκπαιδευτικές Διαδρομές
Νέα - Δραστηριότητες
Ημερολόγιο
Οπτικοακουστικό Υλικό
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Σύνθετη αναζήτηση
  ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΣΥΛΛΟΓΕΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ
ΨΗΦΙΑΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΑΣΤΡΟΠΥΛΗ
ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ
Valid HTML 4.01 Transitional
ΝέαΗμερολόγιοΠρόγραμμα ΠροβολώνΕνημερωτικό ΔελτίοΔ. Τύπου
 
ΙΔΡΥΜΑ ΕΥΓΕΝΙΔΟΥΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ Ε&ΤΕπισκέψεις
ΕπισκέψειςPrint

Γενικά

Η Έκθεση είναι ανοιχτή προς επίσκεψη τόσο στο ευρύ κοινό όσο και σε οργανωμένες σχολικές ομάδες τις ακόλουθες ημέρες και ώρες:

  • Για τα σχολεία (5η και 6η τάξη Δημοτικού – Γυμνάσια – Λύκεια):
    Δευτέρα έως Παρασκευή 09.00 έως 16.30 (τελευταία είσοδος στις 15.00)
  • Για το κοινό:
    Σάββατο και Κυριακή 11.00 έως 19.00 (τελευταία είσοδος στις 18.00) από 14 Σεπτεμβρλιου έως 15 Δεκεμβρίου, από 18 Ιανουαρίου έως 13 Απριλίου και από 3 Μαΐου έως 20 Ιουλίου.
    Σάββατο και Κυριακή 11:00 έως 21:00 (τελευταία είσοδος στις 20:00) από 21 Δεκεμβρίου έως 12 Ιανουαρίου και από 22 έως 27 Απριλίου.
    Παραμονή Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, καθώς και από Μεγάλη Δευτέρα έως και Μεγάλη Πέμπτη, η Διαδραστική Έκθεση θα είναι ανοιχτή από τις 11.00 έως τις 16.30 (τελευταία είσοδος στις 15.00)

Είδος εισιτηρίου Τιμή
Κανονικό εισιτήριο €6,00
Μειωμένο εισιτήριο €4,00
Κανονικό συνδυαστικό* €4,00
Μειωμένο συνδυαστικό* €3,00
Ομάδες 20+ €4,00
Σχολεία €3,00

* Γίνεται έκπτωση όταν αγοράζονται ταυτόχρονα εισιτήρια για τη Διαδραστική Έκθεση και για μία (1) προβολή στο Πλανητάριο.

Δωρεάν Είσοδος
Για ΑμεΑ: δωρεάν είσοδος για ένα άτομο με συνοδό.
Για συνοδούς σχολείων: προβλέπεται δωρεάν είσοδος για τους συνοδούς-εκπαιδευτικούς.
Για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: δωρεάν είσοδος για ένα άτομο με συνοδό, με την επίδειξη της κάρτας μέλους της ΔΟΕ, της ΟΛΜΕ, της ΟΛΤΕΕ, της ΟΙΕΛΕ ή της κάρτας ελεύθερης εισόδου που δικαιούνται από το Υπουργείο Πολιτισμού.
Για εκπροσώπους Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας: δωρεάν είσοδος για ένα άτομο (με επίδειξη επαγγελματικής κάρτας) με συνοδό.
 
Σημειώνεται ότι για τις επισκέψεις του σχολικού και του γενικού κοινού, υπάρχει η δυνατότητα διερμηνείας στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα, κατόπιν έγκαιρης επικοινωνίας με γραπτό μήνυμα στο τηλέφωνο 6936177143 ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση: rd@eugenfound.edu.gr.

online κρατήσεις Yπάρχει η δυνατότητα online κρατήσεων, από εδώ.

Γενικό Κοινό

Στον χώρο της Διαδραστικής Έκθεσης, τα Σαββατοκύριακα, διοργανώνονται για το κοινό επιδείξεις πειραμάτων, εργαστήρια κατασκευών, διαδραστικές αφηγήσεις και ομιλίες νέων επιστημόνων. Τις δραστηριότητες αυτές μπορείτε να τις παρακολουθήσετε με το εισιτήριο της Διαδραστικής Έκθεσης, το οποίο είναι ημερήσιο.
Για το πρόγραμμα των δραστηριοτήτων αυτών μπορείτε να ενημερωθείτε στη σελίδα Νέα - Δραστηριότητες, ή καλώντας στα τηλέφωνα 210 9469640, 210 9469600.

Σχολεία

Η πραγματοποίηση προγραμματισμένων επισκέψεων για σχολεία ή άλλες οργανωμένες ομάδες κοινού, γίνεται κατόπιν συνεννόησης με το Ίδρυμα Ευγενίδου. Για κρατήσεις (αφορά μόνο σχολεία και ομάδες άνω των 20 ατόμων), μπορείτε να επικοινωνείτε στο τηλέφωνο: 210 9469641, ώρες: 09:00 - 15:30.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας της Διαδραστικής Έκθεσης Επιστήμης και Τεχνολογίας, μπορείτε να επικοινωνείτε στα τηλέφωνα: 210 9469640 και 210 9469600, ώρες: 09:00 - 15:30

Τρόποι Επίσκεψης

Η περιήγηση στη Διαδραστική Έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας είναι αυτοκαθοδηγούμενη και οι επισκέπτες μετακινούνται ελεύθερα ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους μέσα στην Έκθεση. Το ειδικευμένο προσωπικό του Ιδρύματος Ευγενίδου βρίσκεται εκεί για να παρέχει βοήθεια και επιπλέον πληροφορίες, όταν αυτό χρειαστεί.

Οι προτεινόμενοι τρόποι επίσκεψης για σχολικές ομάδες είναι οι εξής:

  • Ελεύθερη επίσκεψη (Δευτέρα, Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή): Προτεινόμενος αριθμός μαθητών: 60 άτομα ανά ώρα. Η σχολική ομάδα έχει στη διάθεσή της 60 λεπτά, προκειμένου να διαδράσει με τα εκθέματα, επιλέγοντας ελεύθερα ανά όροφο τον τρόπο και τη σειρά της επίσκεψης. Στο τέλος κάθε επίδειξης οι μαθητές παρακολουθούν μία επίδειξη πειραμάτων, διάρκειας 20 λεπτών. Η σχολική επίσκεψη στη Διαδραστική Έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας διαρκεί 80 λεπτά και περιλαμβάνει:
    • Περιήγηση στο ισόγειο (20 λεπτά)
    • Περιήγηση στον 1ο όροφο (20 λεπτά)
    • Περιήγηση στον 2ο όροφο (20 λεπτά)
    • Επίδειξη πειραμάτων (20 λεπτά)
  • Ειδικές επισκέψεις (Τετάρτη):
    Η Διαδραστική Έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας προσφέρει στους μαθητές τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν, κάθε Τετάρτη, νέα προγράμματα διάρκειας 45 λεπτών επιλέγοντας μέσα από μία ποικιλία επιδείξεων πειραμάτων ή αφηγήσεων. Τα προγράμματα αυτά αφορούν μαθητές Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου. Για τα προγράμματα αυτά θα πρέπει να κάνετε αρχικά κράτηση στο τηλέφωνο 2109469641. Στη συνέχεια μπορείτε να ενημερώσετε από το Τμήμα της Διαδραστικής Έκθεσης για το συγκεκριμένο πρόγραμμα που θέλετε να παρακολουθήσετε στα τηλέφωνα 2109469640/681.
    • Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού:
      • Επιδείξεις Πειραμάτων (κάθε Τετάρτη), διάρκεια 45 λεπτά, Χωρητικότητα έως 90 άτομα
        • Βιολογία
          Σε αυτή τη διαδραστική επίδειξη πειραμάτων οι μαθητές καλούνται να απαντήσουν στο αιώνιο ερώτημα “Τι είναι η ζωή;” και να εξοικειωθούν με τα θέματα που εξετάζει η επιστήμη της Βιολογίας. Ξεκινώντας με μία δραστηριότητα τα παιδιά χωρίζονται ανάλογα με τον αριθμό τους σε 2 ή περισσότερες ομάδες και επιχειρηματολογούν ως εξωγήινοι παρατηρητές αν ένα γήινο αυτοκίνητο είναι ζωντανό ή όχι. Τα χαρακτηριστικά των ζωντανών οργανισμών ξετυλίγονται και αρχίζουν τα πραγματικά παραδείγματα με υδρόβια φυτά, σταγόνες από λίμνη με μικροσκοπικά ζωάκια και ζυμομύκητες στο μικροσκόπιο, παράξενα φαινόμενα που μοιάζουν ζωντανά, αλλά δεν είναι και άλλα που δεν φαίνονται ζωντανά αλλά είναι! Μαθαίνουμε για τα βασίλεια στα οποία χωρίζονται οι οργανισμοί, για τα κύτταρα από τα οποία αποτελούνται και τα χαρακτηριστικά τους. Τι θέση έχει ο άνθρωπος σε όλα αυτά;
        • Οπτική
          Η παράσταση αυτή έχει ως σκοπό την παρουσίαση βασικών φαινομένων και εφαρμογών της οπτικής που χρησιμοποιούνται σε τομείς όπως η επιστημονική έρευνα, οι τέχνες και η ψυχαγωγία. Παρουσιάζονται βασικά φαινόμενα του φωτός όπως η ανάκλαση, η διάθλαση και η διάχυση, φαινόμενα στα οποία στηρίζεται και η αίσθηση της όρασης. Ακόμη, επιδεικνύονται οι βασικές ιδιότητες των φακών και των κατόπτρων και η αρχή λειτουργίας του τηλεσκοπίου και του μικροσκοπίου. Ιστορικά πειράματα όπως η ανάλυση η σύνθεση του λευκού φωτός από το Νεύτωνα, και φαινόμενα όπως η περίθλαση και η συμβολή, έδωσαν ώθηση στην ανάπτυξη της αστροφυσικής και σε πλήθος τεχνικών που χρησιμοποιούνται ευρύτατα από άλλες επιστήμες, όπως η χημεία, η γεωλογία και η βιολογία.
          Τέλος, θα δείτε πώς τραβήχτηκαν οι πρώτες φωτογραφίες και πώς φτάσαμε στον κινηματογράφο, τις σύγχρονες ψηφιακές φωτογραφίες, τις τρισδιάστατες ταινίες και τις οπτικές ίνες;
          Η παράσταση απευθύνεται σε μαθητές Δημοτικού και προσαρμόζεται κάθε φορά στο γνωστικό επίπεδο των μαθητών και έρχεται να συμπληρώσει με πειράματα τη διδασκαλία στα αντίστοιχα μαθήματα.
        • Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας
          Σε αυτή την επίδειξη πειραμάτων στόχος είναι η εξοικείωση των μαθητών με την έννοια της ενέργειας και η κατανόηση του ενεργειακού προβλήματος της Γης, ξεκινώντας φυσικά από τη χώρα μας. Συζητώντας όλοι μαζί για τις καθημερινές μας εμπειρίες, αντιλαμβανόμαστε ότι η ενέργεια δεν καταστρέφεται ούτε δημιουργείται αλλά μετατρέπεται. Μιλάμε, επίσης, για τον ηλεκτρισμό και κατανοούμε τι είναι ηλεκτρικό ρεύμα μέσα από τα πειράματα του Michael Faraday, αντιλαμβανόμαστε τη σημασία του και εξετάζουμε τους διάφορους τρόπους παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Ποιοι είναι εκείνοι με τις λιγότερες συνέπειες; Διαπιστώνουμε πόσο σημαντική είναι η χημική ενέργεια που χρησιμοποιούμε εμείς οι άνθρωποι και πώς αυτή παρασκευάζεται από τα φυτά, βλέποντας στο μικροσκόπιο ακριβώς που συμβαίνει αυτό! Τέλος, εντυπωσιαζόμαστε από την ενέργεια που κρύβει η βασική μας τροφή, η γλυκόζη, από τις δυνάμεις της φύσης που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και από το πολύκροτο υδρογόνο, μία νέα πρόταση καυσίμου!
      • Διαδραστικές Αφηγήσεις (κάθε Τετάρτη), διάρκεια 45 λεπτά, Χωρητικότητα έως 50 άτομα
        • Αρχαία Μαθηματικά
          Η αφήγηση αυτή αποτελεί μια σύντομη διαδρομή στην ιστορία των αρχαίων μαθηματικών, με σημείο εκκίνησης τα αρχαία αιγυπτιακά και βαβυλωνιακά μαθηματικά. Οι μαθητές θα ανακαλύψουν τη χρησιμότητα και την εφαρμογή των μαθηματικών στην καθημερινή ζωή των αρχαίων Αιγυπτίων, καθώς και το πώς έκαναν τους υπολογισμούς τους οι Βαβυλώνιοι με το περίφημο εξηκονταδικό θεσιακό τους σύστημα. Στη συνέχεια, συναντούν τρεις σημαντικούς σταθμούς των αρχαίων ελληνικών μαθηματικών. Αρχικά, μελετούν τα μαθηματικά του Πυθαγόρα και της σχολής του (πυθαγόρειο θεώρημα, παραστατικοί αριθμοί, ανακάλυψη ασυμμετρίας κτλ), μέσα από τα οποία προκύπτουν αινίγματα, γρίφοι και κάποια ενδιαφέροντα μαθηματικά και φιλοσοφικά παράδοξα, στα οποία συμμετέχουν οι μαθητές. Ακολουθεί ο Ευκλείδης και η γεωμετρία του (αξιωματική-παραγωγική μέθοδος, εις άτοπον απαγωγή κτλ) και τέλος εξετάζονται τα φοβερά επιτεύγματα του Αρχιμήδη (μαθηματικά μοντέλα, αρχή του Αρχιμήδη. Κοχλίας του Αρχιμήδη κτλ), του πιο σημαντικού μαθηματικού του αρχαίου κόσμου. Στο τέλος της αφήγησης οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να κατασκευάσουν ένα κλινόμετρο.
        • Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία και ο Παρθενώνας
          Η διαδραστική αφήγηση αυτή αφορά τις τεχνικές κατασκευής και τα τεχνικά επιτεύγματα των αρχαίων Ελλήνων. Η αφήγηση ξεκινά με μύθους και πραγματικότητες και προχωρά σε συγκεκριμένους τεχνίτες και μαθηματικούς της αρχαιότητας, όπως ο Αρχύτας ο Ταραντίνος, ο Κτησίβιος, ο Αρχιμήδης και ο Ήρων ο Αλεξανδρεύς. Εδώ πρωταγωνιστούν εκπληκτικά επιτεύγματα, όπως ρολόγια, ιπτάμενα πουλιά, αυτόματες πόρτες, ο πρόδρομος της ατμομηχανής και το περίφημο μουσικό όργανο «ύδραυλις». Στη συνέχεια, παίρνουν σειρά τα πιο σημαντικά αστρονομικά όργανα της αρχαιότητας, με μεγαλύτερη έμφαση στον Μηχανισμό των Αντικυθήρων. Ακολουθεί μια διεξοδική και αναλυτική παρουσίαση του Παρθενώνα. Πως χτίστηκε, τι συμβόλιζε, πόσοι άνθρωποι και πόσος χρόνος χρειάστηκε να χτιστεί και τι μαθηματικά και αρχιτεκτονικά μυστικά κρύβονται ακόμη σε αυτόν; Οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να κατασκευάσουν τον χρυσό κανόνα με τον οποίο θα μπορούν να βρίσκουν τις αναλογίες που προκύπτουν από τον περίφημο αριθμό “φ”. Η αφήγηση ολοκληρώνεται με το τι συνιστά τεχνολογία στον αρχαίο κόσμο και ποια είναι εκείνα τα χαρακτηριστικά που τη διαφοροποιούν από τη σημερινή έννοια της τεχνολογίας.
    • Γυμνάσιο:
      • Επιδείξεις Πειραμάτων (κάθε Τετάρτη), διάρκεια 45 λεπτά, Χωρητικότητα έως 90 άτομα
        • Βιολογία
          Σε αυτή τη διαδραστική επίδειξη πειραμάτων, οι μαθητές καλούνται να ανακαλέσουν τις γνώσεις που ήδη έχουν για τους ζωντανούς οργανισμούς και να συμμετέχουν ως εθελοντές σε πειράματα που θα βοηθήσουν ολόκληρη την ομάδα να κατανοήσει τα βασικά θέματα που εξετάζει η επιστήμη της Βιολογίας. Η διασκεδαστική μάθηση επιτυγχάνεται παρακολουθώντας αναπάντεχα φαινόμενα που οφείλονται σε ζωντανούς οργανισμούς ή όχι, εξετάζοντας τα χαρακτηριστικά των κυττάρων που αποτελούν τους οργανισμούς, αποκαθιστώντας την αλήθεια για τη φωτοσύνθεση και την αναπνοή, εκχυλίζοντας DNA, παρατηρώντας τον εγκέφαλο στο μικροσκόπιο και παίζοντας σε νερό με στόχο να μπερδέψουν τους αισθητήρες του δέρματός τους!
        • Οπτική
          Η παράσταση αυτή έχει ως σκοπό την παρουσίαση βασικών φαινομένων και εφαρμογών της οπτικής που χρησιμοποιούνται σε τομείς όπως η επιστημονική έρευνα, οι τέχνες και η ψυχαγωγία. Παρουσιάζονται βασικά φαινόμενα του φωτός όπως η ανάκλαση, η διάθλαση και η διάχυση, φαινόμενα στα οποία στηρίζεται και η αίσθηση της όρασης. Ακόμη, επιδεικνύονται οι βασικές ιδιότητες των φακών και των κατόπτρων και η αρχή λειτουργίας του τηλεσκοπίου και του μικροσκοπίου. Ιστορικά πειράματα όπως η ανάλυση η σύνθεση του λευκού φωτός από το Νεύτωνα, και φαινόμενα όπως η περίθλαση και η συμβολή, έδωσαν ώθηση στην ανάπτυξη της αστροφυσικής και σε πλήθος τεχνικών που χρησιμοποιούνται ευρύτατα από άλλες επιστήμες, όπως η χημεία, η γεωλογία και η βιολογία.
          Τέλος, θα δείτε πώς τραβήχτηκαν οι πρώτες φωτογραφίες και πώς φτάσαμε στον κινηματογράφο, τις σύγχρονες ψηφιακές φωτογραφίες, τις τρισδιάστατες ταινίες και τις οπτικές ίνες;
          Η παράσταση απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου και συνδέεται με την διδαχθείσα ύλη των μαθημάτων της Φυσικής αλλά και Χημείας - Βιολογίας. Προσαρμόζεται κάθε φορά στο γνωστικό επίπεδο των μαθητών και έρχεται να συμπληρώσει με πειράματα τη διδασκαλία στα μαθήματα φυσικής, στο κομμάτι της οπτικής και των εφαρμογών της.
        • Ηλεκτρομαγνητισμός
          Η παράσταση καλύπτει το πεδίο του ηλεκτρομαγνητισμού, ένα από τα σημαντικότερα (ιστορικά και επιστημονικά) μέρη της φυσικής. Η καθημερινότητά μας είναι γεμάτη εφαρμογές του ηλεκτρομαγνητισμού, από την ηλεκτροδότηση μέχρι τις τεχνολογίες επικοινωνίας και την ψυχαγωγία. Σκοπός της παράστασης είναι η μαθητές να έρθουν σε επαφή με τη φύση των φαινομένων και των νόμων του ηλεκτρομαγνητισμού, να προβληματιστούν με τα ερωτήματα που οδήγησαν στη θεμελίωση της θεωρίας και να συνδέσουν τη θεωρία με την παρατήρηση και το πείραμα.
          Η παράσταση ξεκινά με απλά αλλά εντυπωσιακά πειράματα ηλεκτροστατικής. Δημιουργούμε κεραυνούς και μελετάμε τις ιδιότητες του ηλεκτρικού πεδίου, των ηλεκτρικών φορτίων και των ηλεκτρικών εκκενώσεων. Στη συνέχεια περιεργαζόμαστε τους μαγνήτες, τον τρόπο που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους καθώς επίσης και το μαγνητικό πεδίο. Τα διάσημα πειράματα των Oersted και Faraday μας οδηγούν από το μαγνητισμό στην επαγωγή, τον ηλεκτρομαγνητισμό και τους ηλεκτροκινητήρες. Τελειώνοντας, δύο εντυπωσιακά πειράματα από τον 20ο αιώνα, το πηνίο του Tesla και η μαγνητική ανύψωση με τη βοήθεια υπεραγωγών.
          Τα πειράματα απευθύνονται σε μαθητές Γυμνασίου. Το επίπεδο προσαρμόζεται κάθε φορά στο γνωστικό επίπεδο των μαθητών και έρχεται να συμπληρώσει με πειράματα τη διδασκαλία των αντίστοιχων μαθημάτων.
      • Διαδραστικές Αφηγήσεις (κάθε Τετάρτη), διάρκεια 45 λεπτά, Χωρητικότητα έως 50 άτομα
        • Αρχαία Μαθηματικά
          Η αφήγηση αυτή αποτελεί μια σύντομη διαδρομή στην ιστορία των αρχαίων μαθηματικών, με σημείο εκκίνησης τα αρχαία αιγυπτιακά και βαβυλωνιακά μαθηματικά. Οι μαθητές θα ανακαλύψουν τη χρησιμότητα και την εφαρμογή των μαθηματικών στην καθημερινή ζωή των αρχαίων Αιγυπτίων, καθώς και το πώς έκαναν τους υπολογισμούς τους οι Βαβυλώνιοι με το περίφημο εξηκονταδικό θεσιακό τους σύστημα. Στη συνέχεια, συναντούν τρεις σημαντικούς σταθμούς των αρχαίων ελληνικών μαθηματικών. Αρχικά, μελετούν τα μαθηματικά του Πυθαγόρα και της σχολής του (πυθαγόρειο θεώρημα, παραστατικοί αριθμοί, ανακάλυψη ασυμμετρίας κτλ), μέσα από τα οποία προκύπτουν αινίγματα, γρίφοι και κάποια ενδιαφέροντα μαθηματικά και φιλοσοφικά παράδοξα, στα οποία συμμετέχουν οι μαθητές. Ακολουθεί ο Ευκλείδης και η γεωμετρία του (αξιωματική-παραγωγική μέθοδος, εις άτοπον απαγωγή κτλ) και τέλος εξετάζονται τα φοβερά επιτεύγματα του Αρχιμήδη (μαθηματικά μοντέλα, αρχή του Αρχιμήδη. Κοχλίας του Αρχιμήδη κτλ), του πιο σημαντικού μαθηματικού του αρχαίου κόσμου. Στο τέλος της αφήγησης οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να κατασκευάσουν ένα κλινόμετρο.
        • Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία και ο Παρθενώνας
          Η διαδραστική αφήγηση αυτή αφορά τις τεχνικές κατασκευής και τα τεχνικά επιτεύγματα των αρχαίων Ελλήνων. Η αφήγηση ξεκινά με μύθους και πραγματικότητες και προχωρά σε συγκεκριμένους τεχνίτες και μαθηματικούς της αρχαιότητας, όπως ο Αρχύτας ο Ταραντίνος, ο Κτησίβιος, ο Αρχιμήδης και ο Ήρων ο Αλεξανδρεύς. Εδώ πρωταγωνιστούν εκπληκτικά επιτεύγματα, όπως ρολόγια, ιπτάμενα πουλιά, αυτόματες πόρτες, ο πρόδρομος της ατμομηχανής και το περίφημο μουσικό όργανο «ύδραυλις». Στη συνέχεια, παίρνουν σειρά τα πιο σημαντικά αστρονομικά όργανα της αρχαιότητας, με μεγαλύτερη έμφαση στον Μηχανισμό των Αντικυθήρων. Ακολουθεί μια διεξοδική και αναλυτική παρουσίαση του Παρθενώνα. Πως χτίστηκε, τι συμβόλιζε, πόσοι άνθρωποι και πόσος χρόνος χρειάστηκε να χτιστεί και τι μαθηματικά και αρχιτεκτονικά μυστικά κρύβονται ακόμη σε αυτόν; Οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να κατασκευάσουν τον χρυσό κανόνα με τον οποίο θα μπορούν να βρίσκουν τις αναλογίες που προκύπτουν από τον περίφημο αριθμό “φ”. Η αφήγηση ολοκληρώνεται με το τι συνιστά τεχνολογία στον αρχαίο κόσμο και ποια είναι εκείνα τα χαρακτηριστικά που τη διαφοροποιούν από τη σημερινή έννοια της τεχνολογίας.
        • Γαλιλαίος και Επιστημονική Επανάσταση
          Η αφήγηση αυτή αφορά στη ζωή, στο έργο και στα πειράματα του Γαλιλαίου. Θα ταξιδέψουμε στα τέλη του 16ου και στις αρχές του 17ου αιώνα και θα μιλήσουμε για τον διανοητή με τον οποίο μεταμορφώθηκε για πάντα η επιστήμη και η παρατηρησιακή αστρονομία. Επίσης, θα καταρρίψουμε αρκετούς μύθους που έχουν δημιουργηθεί γύρω από τον Γαλιλαίο. Θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε ερωτήματα όπως: Γιατί ο Γαλιλαίος πίστεψε το ηλιοκεντρικό σύστημα του Κοπέρνικου; Τι ρόλο έπαιξε το πείραμα στη σκέψη του και στην μετέπειτα επιστήμη; Τι ανακάλυψε με το τηλεσκόπιό του; Για ποιους λόγους τον καταδίκασε η Ιερά Εξέταση; Ποιος ο ρόλος του μύθου στην ιστορία της επιστήμης; Επίσης, οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να κάνουν τα πειράματα του Γαλιλαίου σχετικά με την κίνηση, την ελεύθερη πτώση και την άνωση και να αντιληφθούν τρεις πολύ σημαντικές έννοιες που πρωταγωνιστούν και σήμερα στον χώρο της επιστήμης: την απλότητα, την ακρίβεια και την αφαιρετική σκέψη.
          Πριν την επίσκεψη
          Για την καλύτερη προετοιμασία της επίσκεψης και για να εμβαθύνουν στη σκέψη του Γαλιλαίου, προτείνεται, πριν την επίσκεψη, να δουν οι μαθητές το ντοκιμαντέρ παραγωγής του Ιδρύματος Ευγενίδου «Γαλιλαίος: Η Μάχη στην Αυγή της Σύγχρονης Επιστήμης» (2013). Μπορείτε να βρείτε το ντοκιμαντέρ εδώ.
    • Λύκειο:
      • Επιδείξεις Πειραμάτων (κάθε Τετάρτη), διάρκεια 45 λεπτά, Χωρητικότητα έως 90 άτομα
        • Οπτική
          Η παράσταση αυτή έχει ως σκοπό την παρουσίαση βασικών φαινομένων και εφαρμογών της οπτικής που χρησιμοποιούνται σε τομείς όπως η επιστημονική έρευνα, οι τέχνες και η ψυχαγωγία. Παρουσιάζονται βασικά φαινόμενα του φωτός όπως η ανάκλαση, η διάθλαση και η διάχυση, φαινόμενα στα οποία στηρίζεται και η αίσθηση της όρασης. Ακόμη, επιδεικνύονται οι βασικές ιδιότητες των φακών και των κατόπτρων και η αρχή λειτουργίας του τηλεσκοπίου και του μικροσκοπίου. Ιστορικά πειράματα όπως η ανάλυση η σύνθεση του λευκού φωτός από το Νεύτωνα, και φαινόμενα όπως η περίθλαση και η συμβολή, έδωσαν ώθηση στην ανάπτυξη της αστροφυσικής και σε πλήθος τεχνικών που χρησιμοποιούνται ευρύτατα από άλλες επιστήμες, όπως η χημεία, η γεωλογία και η βιολογία.
          Τέλος, θα δείτε πώς τραβήχτηκαν οι πρώτες φωτογραφίες και πώς φτάσαμε στον κινηματογράφο, τις σύγχρονες ψηφιακές φωτογραφίες, τις τρισδιάστατες ταινίες και τις οπτικές ίνες;
          Η παράσταση απευθύνεται σε μαθητές Λυκείου και συνδέεται με την διδαχθείσα ύλη των μαθημάτων της Φυσικής αλλά και Χημείας - Βιολογίας. Προσαρμόζεται κάθε φορά στο γνωστικό επίπεδο των μαθητών και έρχεται να συμπληρώσει με πειράματα τη διδασκαλία στα μαθήματα φυσικής, στο κομμάτι της οπτικής και των εφαρμογών της.
        • Ηλεκτρομαγνητισμός
          Η παράσταση καλύπτει το πεδίο του ηλεκτρομαγνητισμού, ένα από τα σημαντικότερα (ιστορικά και επιστημονικά) μέρη της φυσικής. Η καθημερινότητά μας είναι γεμάτη εφαρμογές του ηλεκτρομαγνητισμού, από την ηλεκτροδότηση μέχρι τις τεχνολογίες επικοινωνίας και την ψυχαγωγία. Σκοπός της παράστασης είναι η μαθητές να έρθουν σε επαφή με τη φύση των φαινομένων και των νόμων του ηλεκτρομαγνητισμού, να προβληματιστούν με τα ερωτήματα που οδήγησαν στη θεμελίωση της θεωρίας και να συνδέσουν τη θεωρία με την παρατήρηση και το πείραμα.
          Η παράσταση ξεκινά με απλά αλλά εντυπωσιακά πειράματα ηλεκτροστατικής. Δημιουργούμε κεραυνούς και μελετάμε τις ιδιότητες του ηλεκτρικού πεδίου, των ηλεκτρικών φορτίων και των ηλεκτρικών εκκενώσεων. Στη συνέχεια περιεργαζόμαστε τους μαγνήτες, τον τρόπο που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους καθώς επίσης και το μαγνητικό πεδίο. Τα διάσημα πειράματα των Oersted και Faraday μας οδηγούν από το μαγνητισμό στην επαγωγή, τον ηλεκτρομαγνητισμό και τους ηλεκτροκινητήρες. Τελειώνοντας, δύο εντυπωσιακά πειράματα από τον 20ο αιώνα, το πηνίο του Tesla και η μαγνητική ανύψωση με τη βοήθεια υπεραγωγών.
          Τα πειράματα απευθύνονται σε μαθητές Λυκείου. Το επίπεδο προσαρμόζεται κάθε φορά στο γνωστικό επίπεδο των μαθητών και έρχεται να συμπληρώσει με πειράματα τη διδασκαλία των αντίστοιχων μαθημάτων.
        • Αστροβιολογία
          Τι είναι στ’ αλήθεια η ζωή; Χιλιάδες χρόνια οι άνθρωποι προσπαθούν να δώσουν έναν ορισμό αλλά κανείς δεν έχει καταφέρει να περιγράψει με ακρίβεια το θαυμαστό αυτό φαινόμενο. Πώς ξεχωρίζουμε τι είναι ζωντανό και τι όχι; Είμαστε μόνοι στο σύμπαν; Υπάρχει ζωή σε άλλους πλανήτες; Πώς αναζητούμε στοιχεία για εξωγήινους ζωντανούς οργανισμούς;
          Στόχος της επίδειξης πειραμάτων είναι η κατανόηση βασικών στόχων της αστροβιολογίας, ενός επιστημονικού κλάδου που συνδυάζει τη βιολογία, τη χημεία και την αστροφυσική. Επιστρατεύονται αξιοσημείωτες χημικές αντιδράσεις που χαρακτηρίζουν το φαινόμενο της ζωής, όπως ο σχηματισμός βιολογικών μεμβρανών και η δημιουργία του πρώτου κυττάρου, οι καύσεις και η παραγωγή ενέργειας, ο ρόλος του νερού και των οργανικών ουσιών στη δημιουργία της ζωής.
          Στο δεύτερο μέρος της παράστασης τα πειράματα αφορούν στο φως, που είναι και η μόνη πληροφορία που έρχεται μέχρι στιγμής από το διάστημα. Με ποιο τρόπο οι επιστήμονες χρησιμοποιούν το φως για να ανιχνεύσουν και να μελετήσουν άλλους πλανήτες; Με ποια κριτήρια θεωρείται πιθανή η ύπαρξη ζωής σε αυτούς; Θα μπορούσε να αναζητηθεί ζωή σε ακραία περιβάλλοντα που διαφέρουν πολύ από αυτό του πλανήτη μας;
      • Διαδραστικές Αφηγήσεις (κάθε Τετάρτη), διάρκεια 45 λεπτά, Χωρητικότητα έως 50 άτομα
        • Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία
          Η διαδραστική αφήγηση αυτή αφορά τις τεχνικές κατασκευής και τα τεχνικά επιτεύγματα των αρχαίων Ελλήνων. Η αφήγηση ξεκινά με μύθους και πραγματικότητες και προχωρά σε συγκεκριμένους τεχνίτες και μαθηματικούς της αρχαιότητας, όπως ο Αρχύτας ο Ταραντίνος, ο Κτησίβιος, ο Αρχιμήδης και ο Ήρων ο Αλεξανδρεύς. Εδώ πρωταγωνιστούν εκπληκτικά επιτεύγματα, όπως ρολόγια, ιπτάμενα πουλιά, αυτόματες πόρτες, ο πρόδρομος της ατμομηχανής και το περίφημο μουσικό όργανο «ύδραυλις». Στη συνέχεια, παίρνουν σειρά τα πιο σημαντικά αστρονομικά όργανα της αρχαιότητας, με μεγαλύτερη έμφαση στον Μηχανισμό των Αντικυθήρων. Ακολουθεί μια διεξοδική και αναλυτική παρουσίαση του Παρθενώνα. Πως χτίστηκε, τι συμβόλιζε, πόσοι άνθρωποι και πόσος χρόνος χρειάστηκε να χτιστεί και τι μαθηματικά και αρχιτεκτονικά μυστικά κρύβονται ακόμη σε αυτόν; Οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να κατασκευάσουν τον χρυσό κανόνα με τον οποίο θα μπορούν να βρίσκουν τις αναλογίες που προκύπτουν από τον περίφημο αριθμό “φ”. Η αφήγηση ολοκληρώνεται με το τι συνιστά τεχνολογία στον αρχαίο κόσμο και ποια είναι εκείνα τα χαρακτηριστικά που τη διαφοροποιούν από τη σημερινή έννοια της τεχνολογίας.
        • Γαλιλαίος και Επιστημονική Επανάσταση
          Η αφήγηση αυτή αφορά στη ζωή, στο έργο και στα πειράματα του Γαλιλαίου. Θα ταξιδέψουμε στα τέλη του 16ου και στις αρχές του 17ου αιώνα και θα μιλήσουμε για τον διανοητή με τον οποίο μεταμορφώθηκε για πάντα η επιστήμη και η παρατηρησιακή αστρονομία. Επίσης, θα καταρρίψουμε αρκετούς μύθους που έχουν δημιουργηθεί γύρω από τον Γαλιλαίο. Θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε ερωτήματα όπως: Γιατί ο Γαλιλαίος πίστεψε το ηλιοκεντρικό σύστημα του Κοπέρνικου; Τι ρόλο έπαιξε το πείραμα στη σκέψη του και στην μετέπειτα επιστήμη; Τι ανακάλυψε με το τηλεσκόπιό του; Για ποιους λόγους τον καταδίκασε η Ιερά Εξέταση; Ποιος ο ρόλος του μύθου στην ιστορία της επιστήμης; Επίσης, οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να κάνουν τα πειράματα του Γαλιλαίου σχετικά με την κίνηση, την ελεύθερη πτώση και την άνωση και να αντιληφθούν τρεις πολύ σημαντικές έννοιες που πρωταγωνιστούν και σήμερα στον χώρο της επιστήμης: την απλότητα, την ακρίβεια και την αφαιρετική σκέψη.
          Πριν την επίσκεψη
          Για την καλύτερη προετοιμασία της επίσκεψης και για να εμβαθύνουν στη σκέψη του Γαλιλαίου, προτείνεται, πριν την επίσκεψη, να δουν οι μαθητές το ντοκιμαντέρ παραγωγής του Ιδρύματος Ευγενίδου «Γαλιλαίος: Η Μάχη στην Αυγή της Σύγχρονης Επιστήμης» (2013). Μπορείτε να βρείτε το ντοκιμαντέρ εδώ.
        • Ο παράδοξος κόσμος της Κβαντικής Φυσικής
          Τι είναι τα ηλεκτρόνια: σωματίδια, κύματα ή και τα δύο; Είναι δυνατόν ένα σωματίδιο να βρίσκεται σε περισσότερες από μία θέσεις ταυτόχρονα; Μπορούν δύο σωματίδια να επικοινωνούν από απόσταση ακαριαία;  Είναι εφικτή η (κβαντική) τηλεμεταφορά; Τι είναι οι κβαντικοί υπολογιστές; Μπορεί ένα μελλοντικό γεγονός να επηρεάσει ένα γεγονός του παρελθόντος; Τι σχέση έχουν όλα αυτά με την καθημερινή μας ζωή;  Πως η τεχνολογία χρησιμοποιεί όλα αυτά τα περίεργα φαινόμενα σε εφαρμογές που συναντάμε στην καθημερινότητά μας;
          Ο παράδοξος κόσμος της κβαντικής φυσικής ξεπροβάλλει μέσα από αυτή τη διαδραστική αφήγηση εξοικειώνοντας τους μαθητές με το «πηγάδι της σύγχρονης φυσικής».
        • Αϊνστάιν και Θεωρία της Σχετικότητας
          Στην αφήγηση αυτή θα ξεδιπλώνεται η ζωή και το έργο του Αλβέρτου Αϊνστάιν. Γιατί και πως η Θεωρία της Σχετικότητας διαμόρφωσε τη σύγχρονη εικόνα για τον κόσμο; Μεταξύ άλλων, θα εξετάζεται: Γιατί χρειάζεται να υπερβούμε την ευκλείδεια γεωμετρία και τι είναι οι μη ευκλείδειες; Τι περιγράφουν η Ειδική και η Γενική Θεωρία της Σχετικότητας; Πως η κατανόησή μας για το χώρο και το χρόνο άλλαξαν δια παντός; Πώς συνέβαλε ο Αϊνστάιν στη δημιουργία της Κβαντικής Φυσικής;
          Σύμφωνα με τη Θεωρία της Σχετικότητας, η ταχύτητα ενός σώματος δεν μπορεί να υπερβεί την ταχύτητα του φωτός. Ο χώρος και ο χρόνος μπορούν να παραμορφωθούν, να επιμηκυνθούν και να συμπιεστούν. Η μάζα ενός σώματος δεν παραμένει σταθερή, αν μεταβάλλεται η ταχύτητά της. Όλα αυτά οδηγούν σε μια σειρά «παράδοξα», που συγκρούονται με την εμπειρική κατανόηση του κόσμου που μας περιβάλλει. Οι δραστηριότητες που εμπλουτίζουν την αφήγηση αυτή, βοηθούν τους μαθητές να κατανοήσουν τα διδάγματα της Θεωρίας της Σχετικότητας.
  • Εκπαιδευτικές Διαδρομές (Δευτέρα, Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή): Η σχολική ομάδα έχει στη διάθεσή της 80 λεπτά για να διαδράσει με μια συγκεκριμένη ομάδα εκθεμάτων. Οι Εκπαιδευτικές Διαδρομές σχεδιάστηκαν από το Ίδρυμα Ευγενίδου με σκοπό την καλύτερη εκπαιδευτική αξιοποίηση της κάθε σχολικής επίσκεψης, γύρω από συγκεκριμένους διδακτικούς στόχους, με βάση τις εκπαιδευτικές ανάγκες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τις αρχές της σύγχρονης παιδαγωγικής επιστήμης. Η κάθε διαδρομή επιλέγεται και πραγματοποιείται από τον συνοδό εκπαιδευτικό και είναι σχεδιασμένη για σχολικές ομάδες 20 έως 25 μαθητών. Το Ίδρυμα Ευγενίδου προτείνει 10 πρότυπες Εκπαιδευτικές Διαδρομές, ωστόσο οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να συνθέσουν αντίστοιχα τις δικές τους διαδρομές ανάλογα με τις ανάγκες της ομάδας τους. Οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να έχουν εκτυπώσει από πριν το φυλλάδιο της διαδρομής που έχουν επιλέξει.
  • Διαδρομή «Λύσε το Μυστήριο» (Δευτέρα, Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή): Η σχολική ομάδα έχει στη διάθεσή της 90 λεπτά για να ακολουθήσει μια διαδρομή βασισμένη σε ένα σενάριο «μυστηρίου», με στόχο την καλύτερη αξιοποίηση και κατανόηση συγκεκριμένων εκθεμάτων από τους μαθητές. Το Ίδρυμα Ευγενίδου παρέχει στους μαθητές το απαραίτητο υλικό, προκειμένου να λύσουν γρίφους που σχετίζονται με τα εκθέματα που περιλαμβάνει η Διαδρομή «Λύσε το Μυστήριο». Η Διαδρομή αυτή είναι σχεδιασμένη για ομάδες 20 έως 25 μαθητών, με απαραίτητη τη συμμετοχή ενός συνοδού καθηγητή θετικών επιστημών, ανά σχολική ομάδα. Οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να έχουν εκτυπώσει από πριν το φυλλάδιο της διαδρομής, που θα χρησιμοποιήσουν οι μαθητές, καθώς και το αντίστοιχο φυλλάδιο του εκπαιδευτικού.

    Πέραν από τους πιο πάνω προτεινόμενους τρόπους επίσκεψης, ο εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει τον δικό του τρόπο επίσκεψης, να συνθέσει τη δική του «Διαδρομή», εκείνη που ταιριάζει καλύτερα με τη σύνθεση της τάξης, τις προτιμήσεις των μαθητών, αλλά και το εκάστοτε περιεχόμενο της διδασκαλίας εντός της τάξης.

    Σε κάθε περίπτωση, για την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων είναι απαραίτητη η προετοιμασία της επίσκεψης και η ενεργός συμμετοχή των συνοδών καθηγητών θετικών επιστημών. Ο/Η εκπαιδευτικός που θα εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη Διαδραστική Έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας, θα έχει στη διάθεσή του/της κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό που παρέχεται από το Ίδρυμα Ευγενίδου, αλλά και υποστήριξη από εξειδικευμένο προσωπικό.

ΙΔΡΥΜΑ ΕΥΓΕΝΙΔΟΥ © 2007Λ. Συγγρού 387 - 175 64 Π.ΦΑΛΗΡΟ - Τηλ: 210 9469600 - Fax:210 9417372 - Email:admin@eugenfound.edu.grΌροι ΧρήσηςΔικαιώματα